Därför är Häggströms Glas & Fog medlemmar

En starkare bransch, hjälp när behov uppstår och lättare dialog med kunder. Medlemskapet i Fog- och Brandskyddsföretagen har gett positiva effekter för Häggströms Glas & Fog.
– Det finns ingen anledning till att inte vara medlem, jag ser bara fördelar, säger Marcus Löwenborg, delägare och arbetsledare.

Häggströms Glas & Fog i Örebro, en del av Häggströmsgruppen, gick med i Fog- och Brandskyddsföretagen strax före pandemin. Företagets delägare Marcus Löwenborg ser flera fördelar med att ha tagit steget att bli medlemmar.

– Genom medlemskapet håller vi oss uppdaterade om vad som händer i branschen. Medlemskapet gör också att vi kan lämna garanti på de arbeten vi utför och gör så att branschen i stort utvecklas, säger han.

Häggströms Glas & Fog har funnits sedan 70-talet och har fem medarbetare som arbetar med fogning. Genom Fog- och Brandskyddsföretagen har de anställda gått utbildningen Fog i byggnader, som avhandlar allt från byggregler och standarder till materialkunskap och miljö- och hälsorisker.

Marcus Löwenborg säger att hjälpen bara är ett samtal bort – både när det gäller stöd för att utföra speciallösningar ute på ett jobb och om en kund har synpunkter efter att jobbet är klart.

– Om det skulle uppstå problem efter ett jobb så får man hjälp, så länge vi är trygga i att vi har gjort allt rätt. Man står inte ensam om det skiter sig.

”Lättare att få kunden att förstå”

Marcus lyfter också att Fog- och Brandskyddsföretagens arbete med att sätta en branschstandard leder till att jobben som utförs i branschen blir korrekt utförda i högre utsträckning.

Behovet av en gemensam standard ser han och de anställda när de behöver åtgärda andras jobb.

– Det händer att vi fått komma i efterhand och göra om arbeten som någon annan har utfört, eftersom fogarna har släppt. Till exempel läckande fogar som behöver göras om efter ett år.

Men branschstandarden är inte bara för fogentreprenörernas skull. Marcus ser att medlemskapet även gett positiv effekt i dialogen med företagets kunder.

– Det är mycket lättare att få kunden att förstå att vi måste utföra arbetet på ett visst sätt. Vi har material att visa upp som beskriver arbetssättet vi måste följa för att resultatet ska bli bra. Det är riktigt bra och en trygghet för oss.